Doga Karacan
Leerling 1E
 
Hallo allemaal, Ik ben Doga Karacan, leerling van het Panora Lyceum. Ik zit in klas 1E.
Ik vind het super leuk om te werken aan opdrachten op school. Vooral dat de eindopdrachten lekker creatief zijn vind ik leuk!
We hebben nu een nieuw thema ontdekken. In dit thema hebben we allemaal nieuwe vakken gekregen zoals: IK (is dit kunst), BJO (ben jij een ontdekker), cultuur, HD (helden) en de rest is hoe het was bijv. NE (Nederlands), WI (wiskunde), BO (Bewegingsonderwijs), EN (Engels), TCCF (taal communicatie cultuur frans), TCCD (taal communicatie cultuur Duits) en ML (mentorles) dat hebben we 3 keer per week.
We hebben ook Wereldweek gehad en in deze week leer en doe je allemaal leuke dingen. We hebben de eerste dag van de week afval geruimd in Oosseld. We zijn daar met de klas naartoe gefietst en in de dorpen hebben we afval opgeruimd. Dinsdag en woensdag hebben we opdrachten gedaan zoals pak de verpakker en sporten met afval. Dat was ook super leuk en leerzaam om te doen. De rest van de week hebben we gewerkt aan workshops. We mochten zelf kiezen voor welke workshop we ons wilden inschrijven. Ik heb van oud kleding nieuw kleding en knuffels gemaakt! Er was ook een groep die van afval uit de natuur nieuwe kunstwerkjes heeft gecreëerd.

Ik vind Panora Lyceum een leuke en fijne school, en dankzij het Panora Lyceum vind ik het fijn om op school te zijn.
Marchje Harink
Orthopedagoog
 
Vera van Gessel
Lesondersteuner
 
Mijn naam is Vera van Gessel en ik ben sinds september werkzaam als lesondersteuner op het Panora Lyceum! Ik woon al mijn hele leven in Doetinchem en voel me betrokken bij alle onderwijsontwikkelingen in de buurt, zowel van het basis- als middelbaar onderwijs. Ik zeg altijd, ik denk in schooljaren… Mijn kinderen zitten nog op de basisschool. Als je ziet wat er veranderd is ten opzichte van mijn basisschooltijd en later mijn studietijd op de Pabo, dan is dat heel erg veel. Na de havo wist ik meteen dat ik het onderwijs in wilde. Ik vond presenteren fantastisch en vind het leuk om anderen iets te vertellen. Dat doe ik dan ook graag: kletsen. Gesprekken met leerlingen; wat houdt hen bezig, wat boeit ze, waar denken ze over na. Het puberbrein intrigeert me en ook de fase waarin deze leerlingen zitten, de onderlinge dynamiek. Daarom ben ik na de Pabo de lerarenopleiding Nederlands gaan doen en heb ik op meerdere middelbare scholen in Doetinchem gewerkt.

Dat het Panora Lyceum werkt in thema’s en verschillende vakgebieden combineert doet me een beetje denken aan de basisschool. Ook de mentor heeft, net als een basisschoolleerkracht, een centrale rol in het onderwijs. Er zijn, naast de themalessen die jouw mentor verzorgt, drie mentorlessen. Belangrijk voor de veiligheid, continuïteit en dat je gezien wordt. Soms heb je wat extra hulp nodig. Dat doen we door lesondersteuning in de klas aan te bieden. De mentorlessen zijn hier zeer geschikt voor. Heb je iets anders nodig? Samen gaan we kijken wat kan, zodat jij je kunt ontwikkelen en je prettig blijft voelen op school. Het is zo’n mooie tijd, waarvan ik hoop dat iedereen er later met veel plezier en gekke anekdotes op terugkijkt. Een beetje speciaal is het ook wel, zo’n eerste jaar Panora Lyceum. Alles is nieuw, voor iedereen. Samen gaan we het avontuur aan en we hebben geweldig leuke leerlingen die mij elke dag energie geven om er iets moois van te maken!
...